Παρασκευή 19 Οκτωβρίου 2012

ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΜΟΥΣΙΚΗ...Γραφει ο ΤΖΙΜ ΚΑΖΗΣ.

Το ηλεκτρικό μπάσο είναι ένα πολύ μικρό σε ηλικία όργανο (το 1951 ο Leo Fender παρουσίασε το precision bass). Έτσι τα περιθώρια ανάπτυξης της τεχνικής είναι ακόμα πολλά. Η σωστή τεχνική όμως είναι κάτι πάρα πολύ σημαντικό, όχι μόνο για την ταχύτητα, την ακρίβεια στο παίξιμο και την ποιότητα του ήχου, αλλά και για να αποφύγουμε τραυματισμούς.
 Πολλοί μπασίστες υποφέρουν από τενοντίτιδα κι άλλες ασθένειες των χεριών, λόγω κακής τεχνικής και καταπόνησης των χεριών τους. Δεξί χέρι - Καρπός Είναι πολύ συνηθισμένο, ένας μπασίστας παίζοντας να "ξεκουράζει" το δεξί χέρι πάνω στο μπάσο, ενώ παίζει. Στη διπλανή εικόνα παρατηρούμε ότι οι τένοντες που είναι υπεύθυνοι για την κίνηση των δακτύλων, περνάνε μέσα από την οπή που αφήνει ο εγκάρσιος σύνδεσμος των οστών, και μεταφέρει την κίνηση που ξεκινάει από τους πήχεις.
 Είναι λοιπόν σημαντικό να διευκολύνουμε τους τένοντες να κινηθούν. Αυτό μπορεί να γίνει αν παίζοντας προσπαθούμε να έχουμε τους καρπούς μας σε ευθεία. Είναι επίσης σημαντικό να παίζει κανείς σχετικά ελαφριά. Με λίγη δύναμη, μπορεί να ελέγξει καλύτερα τις δυναμικές του και να προστατεύσει κι από τραυματισμούς τα χέρια του.
Άλλωστε το μπάσο είναι ηλεκτρικό όργανο, αν δεν ακούγεται αρκετά, μπορούμε πάντα να αυξήσουμε το volume, κι όχι να τινάξουμε τους τενοντές μας. Δεξί χέρι - Δάκτυλα Πολύ σημαντικό ρόλο στην τεχνική του δεξιού χεριού παίζει ο αντίχειρας.
 Πολλοί μπασίστες συνηθίζουν να τον κρατάνε συνεχώς πάνω στο μαγνήτη ( ή σε κάποιο thumbrest) για να στηρίζει τα υπόλοιπα δάχτυλα που παίζουν. Κατά τη γνώμη μου, ο αντίχειρας πρέπει να ακολουθεί τα υπόλοιπα δάκτυλα στο παίξιμο.
 Ο πρώτος λόγος, είναι ότι ακουμπώντας τις χορδές που δεν παίζουν σταματάει ανεπιθύμητες δονήσεις τους οι οποίες μπορεί να ακούγονται κατά τη διάρκεια του παιξίματος, κι ακόμα χειρότερα κατά τη διάρκεια της ηχογράφησης.
 Ο δεύτερος λόγος είναι ότι όταν τα δάκτυλα κινούνται τοποθετημένα κοντά το ένα στο άλλο, έχουν μεγαλύτερη ακρίβεια, ταχύτητα και δύναμη. Αριστερό χέρι- Καρπός Ότι ισχύει για το δεξί σχετικά με τον καρπό, ισχύει και για το αριστερό.
Πρέπει να είναι σχετικά ίσιος, ενώ ο αντίχειρας στηρίζει με αντίθετη πίεση τα δάκτυλα από τον αντίποδα του μπράτσου. Αριστερό χέρι - Δάκτυλα Τα δάκτυλα πρέπει να είναι ελαφρώς λυγισμένα πάνω στα τάστα, ώστε να ασκούμε λιγότερη δύναμη για να βγει η νότα. Ταυτόχρονα ελαφραίνει το παιξιμό μας και διευκολύνεται η τεχνική μας.
 Το ιδανικό σημείο για να ακουμπάμε τη χορδή, είναι ακριβώς πίσω από το τάστο, καθώς εκεί απαιτείται η ελάχιστη πίεση για να βγει σωστά η νότα. Ταυτόχρονα, οι μυς μας μαθαίνουν τη δακτυλοθεσία, και κατά τη μετάβασή μας από ένταστο σε άταστο μπάσο, έχουμε ήδη μάθει τη σωστή θέση κάτω από τα δάκτυλά μας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου