Κυριακή, 28 Δεκεμβρίου 2014

ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ. Έρευνα – ΣΟΚ! Οι θερμίδες που αναγράφονται στα προϊόντα σου λένε ΨΕΜΑΤΑ!

Σύμφωνα με έρευνες στο εξωτερικό, ο τρόπος που μέχρι σήμερα μετράμε μία-μία τις θερμίδες, ελπίζοντας σε μια αλλαγή στη ζυγαριά, είναι λανθασμένος.
Εξίσου παραπλανητική είναι και η ιδέα που έχουμε για το ποια πρέπει να είναι τα τρόφιμα που θα βάλουμε στο καρότσι μας. Μάθε τη διαφορά Η ενέργεια που αποδίδει ένα τρόφιμο στον οργανισμό μετά τη διαδικασία της πέψης και της απορρόφησης ονομάζεται μεταβολίσιμη ενέργεια και είναι αυτή που βλέπουμε στις ετικέτες, αν και γνωρίζουμε ότι δεν είναι πραγματικά η ενέργεια που παίρνουμε από τις τροφές.
 Η ενέργεια που δαπανά ο οργανισμός για την πέψη, την απορρόφηση και το μεταβολισμό των θρεπτικών συστατικών θεωρείται ότι αποτελεί περίπου το 10% των ημερήσιων ενεργειακών αναγκών μας
 Η ενέργεια αυτή θα πρέπει να αφαιρείται από τη μεταβολίσιμη, για να υπολογιστεί η τελική ενέργεια που αποδίδουν οι τροφές. Έτσι, χρησιμοποιείται ο όρος απόλυτη μεταβολίσιμη ενέργεια, η οποία είναι συνήθως χαμηλότερη από τη μεταβολίσιμη και δεν αναγράφεται στις ετικέτες. Το λίγο που γίνεται πολύ Η διαφορά μεταξύ των δύο τιμών αποδιδόμενης ενέργειας φαίνεται μικρή, αλλά σε επίπεδο ημερήσιας πρόσληψης είναι σημαντική. Αν υποθέσουμε, για παράδειγμα, ότι το ημερήσιο διαιτολόγιό μας αποτελείται κατά 50% από υδατάνθρακες και προσλαμβάνουμε 20 θερμίδες περισσότερες από όσες χρειαζόμαστε την ημέρα, αυτές μπορούν να δημιουργήσουν 1 κιλό λίπους το χρόνο!
 Το debate με λίγα λόγια Ορισμένοι επιστήμονες υποστηρίζουν ότι το σύστημα Atwater, που χρησιμοποιείται από τα τέλη του 19ου αιώνα για τον υπολογισμό των θερμίδων που παρέχουν τα τρόφιμα στον οργανισμό, είναι ξεπερασμένο και δεν λαμβάνει υπόψη παράγοντες οι οποίοι επηρεάζουν την ποσότητα ενέργειας που παίρνουμε από τις τροφές. Έτσι, άλλοτε υπερτιμώνται και άλλοτε υποτιμώνται οι θερμίδες που καθημερινά προσλαμβάνουμε, με πιθανές επιπτώσεις στο βάρος μας. Θεωρούν, λοιπόν, ότι χρειαζόμαστε ένα νέο σύστημα υπολογισμού ενέργειας, το οποίο θα λαμβάνει υπόψη και τους παράγοντες αυτούς και θα τους αποτυπώνει στις ετικέτες. Αν προσλαμβάνουμε 20 θερμίδες περισσότερες από όσες χρειαζόμαστε την ημέρα, αυτές μπορούν να δημιουργήσουν 1 κιλό λίπους το χρόνο! thermides
 Η διαδικασία της πέψης, από το μάσημα μέχρι τη χημική διάσπαση της τροφής, μπορεί να μειώσει τις θερμίδες που προσλαμβάνουμε σε ποσοστό μέχρι και 25% Οι παράγοντες που κάνουν τη διαφορά Πέρα από την καύση, υπάρχουν και άλλοι παράγοντες που μπορούν να μειώσουν τις θερμίδες που προσλαμβάνουμε από την τροφή μας. Πείτε «ναι» στα σκληρά! Όσο πιο μαλακό είναι το τρόφιμο τόσο αυξάνονται οι θερμίδες που προσλαμβάνουμε, αφού δεν καταβάλλουμε μεγάλη προσπάθεια για να το μασήσουμε και να το χωνέψουμε. Μάλιστα, ομάδα επιστημόνων του Πανεπιστημίου Kyushu της Ιαπωνίας, που μελέτησε σε ποντίκια την επίδραση της υφής της τροφής στο σωματικό βάρος τους, παρατήρησε ότι η ομάδα που έτρωγε μαλακά δισκία ήταν παχύσαρκη και είχε περισσότερο λίπος στην κοιλιά από αυτήν που τρεφόταν με σκληρά δισκία.
 Σκληρές τροφές για λεπτή μέση! Σε παρόμοια συμπεράσματα κατέληξε και μελέτη σε ανθρώπους από τους ερευνητές Kentaro Murakami και Satoshi Sasaki του Πανεπιστημίου του Τόκιο, οι οποίοι, με κριτήριο τη δυσκολία στο μάσημα, ταξινόμησαν τις τροφές που κατανάλωναν φοιτήτριες. Διαπίστωσαν, λοιπόν, ότι εκείνες που έτρωγαν πιο σκληρές τροφές είχαν λεπτότερη μέση από αυτές που έτρωγαν πιο μαλακές.
 Ωστόσο, όπως μας είπε ο κύριος Murakami, «είναι νωρίς ακόμα για να δώσουμε στο κοινό συγκεκριμένες συμβουλές, καθώς έχουμε μόνο μία έρευνα για τη δυσκολία στη μάσηση και την παχυσαρκία. Επιπλέον, δεν γνωρίζουμε πώς η σύσταση των τροφίμων επηρεάζει το ανθρώπινο βάρος, αφού σημαντικό ρόλο παίζουν και άλλοι παράγοντες, όπως οι θερμίδες που καταναλώνουμε». Είναι λάθος οι ετικέτες; Δεδομένου ότι η ενέργεια που αναγράφεται σε αυτές είναι η μεταβολίσιμη, είναι αλήθεια ότι υπερεκτιμούν την καθαρή ενέργεια που τελικά λαμβάνουμε. Ωστόσο, στόχος των ετικετών είναι να παρέχουν στον καταναλωτή στοιχεία με τα οποία μπορεί να έχει μια γενική εκτίμηση της σύνθεσης του προϊόντος, αλλά κυρίως να το συγκρίνει με άλλα, ομοειδή προϊόντα, και να επιλέξει το πιο υγιεινό.
Οι καταναλωτές καλό είναι να γνωρίζουν ότι δεν πρέπει να χρησιμοποιούν τις ετικέτες μόνο για να επιλέξουν τρόφιμα που θα τους βοηθήσουν να χάσουν βάρος και ότι πρέπει να δίνουν έμφαση όχι μόνο στις θερμίδες, αλλά και στα θρεπτικά συστατικά τους. Αν π.χ. μία σοκολάτα περιέχει τις ίδιες θερμίδες με μία μπάρα δημητριακών με φρούτα, αυτό δεν σημαίνει ότι και οι δύο επιλογές είναι διατροφικά ίδιες. Η σοκολάτα περιέχει περισσότερο λίπος, ενώ η μπάρα δημητριακών περιέχει περισσότερες φυτικές ίνες, βιταμίνες και μέταλλα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου