Ούτε για ανέκδοτο δεν λέγεται ότι σχετίζεται με το ημερολογιακό ζήτημα ή τον Οικουμενισμό η διόρθωση του Ιουλιανού ημερολογίου και όχι η εισαγωγή του Γρηγοριανού - όπως ανακριβώς αναφέρει η είδηση της “Ρομφαίας” - που θα υιοθετήσει από το 2012 η Αυτόνομη - υπό το Οικουμενικό Πατριαρχείο - Εκκλησία της Εσθονίας.
ΔΕΝ ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΓΙΑ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑΚΟ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟ
Αν το θέμα αφορούσε τον ημερολογιακό συντονισμό της Εκκλησίας της Εσθονίας με το Οικουμενικό Πατριαρχείο, θα έπρεπε πολλώ μάλλον το Αγιον Ορος να είχε υιοθετήσει από καιρού τη διόρθωση του Ιουλιανού ημερολογίου.
Οχι μόνον δεν έγινε αυτό αλλά και η μοναδική Μονή του Αγίου Ορους, που λειτουργούσε με τον διορθωμένο Ιουλιανό ημερολόγιο - η Μονή Βατοπαιδίου -, επανέφερε πριν ορισμένα χρόνια το παλαιό εορτολόγιο στο τυπικό της.
Αλλά πέραν του κλίματος του Οικουμενικού Πατριαρχείου φημολογείται έντονα - χωρίς να επιβεβαιώνεται μέχρι στιγμής στην πράξη - ότι και η Εκκλησία της Βουλγαρίας σκέφτεται σοβαρά να επαναφέρει το παλαιόν εορτολόγιο.
Αρα η παραμονή της Εκκλησίας της Εσθονίας στο παλαιό εορτολόγιο δεν ήταν δυνατόν να προκαλέσει πρόβλημα ούτε με τις σχέσεις της Αυτόνομης Εκκλησίας της Εσθονίας και του Οικουμενικού Πατριαρχείου, ούτε με τις σχέσεις της Εκκλησίας της Εσθονίας με άλλες Ορθόδοξες Εκκλησίες, αφού πολλές από αυτές εξακολουθούν να λειτουργούν με το παλαιό εορτολόγιο (Ρωσία, Σερβία, Ιεροσόλυμα).
ΕΘΝΟΦΥΛΕΤΙΚΗ ΣΥΓΚΡΟΥΣΗ
Πώς πρέπει επομένως να ερμηνευθεί η κίνηση αυτή της Εκκλησίας της Εσθονίας;
Είναι ακόμη ένας κρίκος της αλυσίδας του εθνοφυλετισμού.
Είναι μια ακόμη πράξη διάρρηξης των σχέσεων της Εκκλησίας της Εσθονίας με την Εκκλησία της Ρωσίας, η οποία ακολουθεί το παλαιό εορτολόγιο.
Είναι μια πράξη εμπέδωσης μιας ουσιαστικής διαφοράς με τόσες ενορίες της Εσθονίας, οι οποίες επέλεξαν να παραμείνουν υπό τη δικαιοδοσία του Πατριαρχείου Ρωσίας και να μην υπαχθούν στην Αυτόνομη Εκκλησία της Εσθονίας υπό το Οικουμενικό Πατριαρχείο.
ΠΟΙΑ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑΚΗΣ ΔΙΟΡΘΩΣΗΣ;
Απομένει να φανεί πόσο επωφελής θα αποβεί για το Οικουμενικό Πατριαρχείο αυτή η κίνηση.
Η μεγάλη πλειοψηφία με την οποία έγινε δεκτή, από την Κληρικολαική Συνέλευση, η εισήγηση του Μητροπολίτη Εσθονίας κ. Στέφανου, δείχνει ότι ίσως είναι μια καλά προετοιμασμένη ενέργεια, που δεν θα προκαλέσει περαιτέρω κλυδωνισμούς στο ευαίσθητο σώμα της Εκκλησίας της Εσθονίας. Λέμε ίσως επειδή 14 αντιπρόσωποι της Κληρικολαικής ήταν απόντες. Με ότι αυτό συνεπάγεται.
Απομένει επίσης να φανεί πώς θα αντιδράσει το Πατριαρχείο Ρωσίας, αφού θα ερμηνεύσει - και δικαίως - την κίνηση αυτή ως μια αποφασιστική ενέργεια του Οικουμενικού Πατριαρχείου να σταθεί ακλόνητο στην υπέρασπιση της αυτονομίας της Εκκλησίας της Εσθονίας έναντι των βλέψεων του Πατριαρχείου Ρωσίας.
Πρέπει πάντως να σημειωθεί ότι η συντριπτική πλειοψηφία των ορθοδόξων ενοριών της Εσθονίας εξακολουθεί να υπάγεται στην Εκκλησία της Ρωσίας.
Του Παναγιώτη Τελεβάντου
ΔΕΝ ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΓΙΑ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑΚΟ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟ
Αν το θέμα αφορούσε τον ημερολογιακό συντονισμό της Εκκλησίας της Εσθονίας με το Οικουμενικό Πατριαρχείο, θα έπρεπε πολλώ μάλλον το Αγιον Ορος να είχε υιοθετήσει από καιρού τη διόρθωση του Ιουλιανού ημερολογίου.
Οχι μόνον δεν έγινε αυτό αλλά και η μοναδική Μονή του Αγίου Ορους, που λειτουργούσε με τον διορθωμένο Ιουλιανό ημερολόγιο - η Μονή Βατοπαιδίου -, επανέφερε πριν ορισμένα χρόνια το παλαιό εορτολόγιο στο τυπικό της.
Αλλά πέραν του κλίματος του Οικουμενικού Πατριαρχείου φημολογείται έντονα - χωρίς να επιβεβαιώνεται μέχρι στιγμής στην πράξη - ότι και η Εκκλησία της Βουλγαρίας σκέφτεται σοβαρά να επαναφέρει το παλαιόν εορτολόγιο.
Αρα η παραμονή της Εκκλησίας της Εσθονίας στο παλαιό εορτολόγιο δεν ήταν δυνατόν να προκαλέσει πρόβλημα ούτε με τις σχέσεις της Αυτόνομης Εκκλησίας της Εσθονίας και του Οικουμενικού Πατριαρχείου, ούτε με τις σχέσεις της Εκκλησίας της Εσθονίας με άλλες Ορθόδοξες Εκκλησίες, αφού πολλές από αυτές εξακολουθούν να λειτουργούν με το παλαιό εορτολόγιο (Ρωσία, Σερβία, Ιεροσόλυμα).
ΕΘΝΟΦΥΛΕΤΙΚΗ ΣΥΓΚΡΟΥΣΗ
Πώς πρέπει επομένως να ερμηνευθεί η κίνηση αυτή της Εκκλησίας της Εσθονίας;
Είναι ακόμη ένας κρίκος της αλυσίδας του εθνοφυλετισμού.
Είναι μια ακόμη πράξη διάρρηξης των σχέσεων της Εκκλησίας της Εσθονίας με την Εκκλησία της Ρωσίας, η οποία ακολουθεί το παλαιό εορτολόγιο.
Είναι μια πράξη εμπέδωσης μιας ουσιαστικής διαφοράς με τόσες ενορίες της Εσθονίας, οι οποίες επέλεξαν να παραμείνουν υπό τη δικαιοδοσία του Πατριαρχείου Ρωσίας και να μην υπαχθούν στην Αυτόνομη Εκκλησία της Εσθονίας υπό το Οικουμενικό Πατριαρχείο.
ΠΟΙΑ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑΚΗΣ ΔΙΟΡΘΩΣΗΣ;
Απομένει να φανεί πόσο επωφελής θα αποβεί για το Οικουμενικό Πατριαρχείο αυτή η κίνηση.
Η μεγάλη πλειοψηφία με την οποία έγινε δεκτή, από την Κληρικολαική Συνέλευση, η εισήγηση του Μητροπολίτη Εσθονίας κ. Στέφανου, δείχνει ότι ίσως είναι μια καλά προετοιμασμένη ενέργεια, που δεν θα προκαλέσει περαιτέρω κλυδωνισμούς στο ευαίσθητο σώμα της Εκκλησίας της Εσθονίας. Λέμε ίσως επειδή 14 αντιπρόσωποι της Κληρικολαικής ήταν απόντες. Με ότι αυτό συνεπάγεται.
Απομένει επίσης να φανεί πώς θα αντιδράσει το Πατριαρχείο Ρωσίας, αφού θα ερμηνεύσει - και δικαίως - την κίνηση αυτή ως μια αποφασιστική ενέργεια του Οικουμενικού Πατριαρχείου να σταθεί ακλόνητο στην υπέρασπιση της αυτονομίας της Εκκλησίας της Εσθονίας έναντι των βλέψεων του Πατριαρχείου Ρωσίας.
Πρέπει πάντως να σημειωθεί ότι η συντριπτική πλειοψηφία των ορθοδόξων ενοριών της Εσθονίας εξακολουθεί να υπάγεται στην Εκκλησία της Ρωσίας.
Του Παναγιώτη Τελεβάντου
Φοβερή αίρεση ο εθνοφυλετισμός.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚατατρώει τα σπλάχνα της Εκκλησίας σε όλα τα επίπεδα.
Το Εσθονικό είναι μεγάλο και περίπλοκο πρόβλημα
ΑπάντησηΔιαγραφήΟι Ορθοδοξοι είναι πολύ διχασμένοι στην Εσθονία
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο Πατριαρχειο μόσχας οφέιλει να αναγνωρίσει το Εσθονικο αυτονομο
ΑπάντησηΔιαγραφήΕιναι επιβεβλημενο επειδη υπηρχε ηδη από τις αρχές του εικοστού αιώνα.
ΑπάντησηΔιαγραφή