Δημοψηφίσματα θα διεξάγονται όχι μόνο για θέματα εξωτερικής πολικής και εθνικής άμυνας αλλά και ζητήματα γενικότερου ενδιαφέροντος, όπως οικονομία και κοινωνία, σύμφωνα με νομοσχέδιο του υπουργού Εσωτερικών, Χάρη Καστανίδη.
Ακόμη, το νομοσχέδιο για τα δημοψηφίσματα αναφέρει μεταξύ των άλλων πως: "η ετυμηγορία του εκλογικού σώματος είναι συμβουλευτική για την κυβέρνηση, με εξαίρεση την περίπτωση δημοψηφίσματος για ψηφισμένο νομοσχέδιο, οπότε έχει δεσμευτικό περιεχόμενο, αρκεί να πάρει μέρος στην ψηφοφορία τουλάχιστον το πενήντα τοις εκατό (50%) όσων είναι γραμμένοι στους εκλογικούς".
Επίσης:
ψηφίζουν όσοι είναι γραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους και την ημέρα της ψηφοφορίας βρίσκονται εντός των ορίων της χώρας,
η ψηφοφορία διεξάγεται σε εκλογικές περιφέρειες και ταυτόχρονα σε όλη την επικράτεια,
οι ψηφοφόροι καλούνται να εκφράσουν την προτίμησή τους σε έντυπο ψηφοδέλτιο, το οποίο περιέχει το ερώτημα και τις δυνατές απαντήσεις, όπως καθορίζονται από τη Βουλή,
επικρατεί η απάντηση που συγκεντρώνει την απόλυτη πλειοψηφία των εγκύρων ψηφοδελτίων, στα οποία δεν προσμετρώνται τα λευκά,
η οικονομική διαχείριση και η δημόσια προβολή υπόκεινται στις ρυθμίσεις, που διέπουν τις γενικές βουλευτικές εκλογές
το αποτέλεσμα της ψηφοφορίας και, εν γένει, το κύρος του δημοψηφίσματος ελέγχεται από το Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο.
Από την πλευρά του, ο υπουργός Χάρης Καστανίδης δήλωσε: "Τα δημοψηφίσματα είναι θεσμός άμεσης και, εν πολλοίς, συμμετοχικής δημοκρατίας και με την ενεργοποίησή του ενισχύεται η πολιτική συμμετοχή, τονώνεται η αντιπροσώπευση, διευρύνεται η δημοκρατία και εμβαθύνεται η λαϊκή κυριαρχία".
Προσέθεσε πως στο Σύνταγμα μετά την αναθεώρηση του 1985/1986, προβλέπονται δύο τύποι δημοψηφίσματος:
Το πρώτο αφορά κρίσιμο εθνικό θέμα, προεχόντως σχετικό με την εξωτερική πολιτική και την εθνική άμυνα. Για τη διεξαγωγή του απαιτείται πρόταση της κυβέρνησης και απόφαση της απόλυτης πλειοψηφίας των βουλευτών.
Ο κ. Καστανίδης τόνισε πως στα κρίσιμα εθνικά θέματα μπορεί να τεθούν και άλλα, πέρα από την εξωτερική πολιτική, όπως η λειτουργία της δημοκρατίας και τόνισε πως παραμένει ανοικτό το θέμα της δεσμευτικότητάς του, που θα εξαρτηθεί από τη διαβούλευση. Το υπουργείο, ωστόσο, προσανατολίζεται προς τον συμβουλευτικό χαρακτήρα του.
Ο δεύτερος τύπος κατοχυρώθηκε στην αναθεώρηση του 1985/1986. Αφορά ψηφισμένο νομοσχέδιο, που ρυθμίζει σοβαρό κοινωνικό ζήτημα, με εξαίρεση τα δημοσιονομικά. Για την προκήρυξή του απαιτείται πρόταση των 2/5 και αποδοχή της από τα 3/5 (δηλαδή 180 ψήφους) του συνόλου του βουλευτών.
Τέλος, ο υπουργός δήλωσε πως δε γνωρίζει ακριβώς το κόστος ενός δημοψηφίσματος καθώς δεν έχει ξαναγίνει στη χώρα μας μετά από το δημοψήφισμα για τη βασιλεία.
cosmo.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου