Σοκάρισε η χθεσινή δημοσιοποίηση από την «Ε» των σοβαρών φθορών που έχουν υποστεί τα έργα ζωγραφικής του λαϊκού ζωγράφου Θεόφιλου Χατζημιχαήλ, τα οποία «φυλάσσονται» στο ομώνυμο Μουσείο της Μυτιλήνης.
Σοκάρισε αλλά δεν ξένισε, γιατί, όπως χαρακτηριστικά ειπώθηκε, οι πάντες γνώριζαν την απαξίωση του μοναδικού αυτού μνημείου, το οποίο χτίστηκε το 1964 με έξοδα του Στρατή Ελευθεριάδη-Τεριάντ για να στεγάσει τους πίνακες ζωγραφικής του περιπλανώμενου μέχρι τότε ζωγράφου, τον οποίο ο ίδιος ο σπουδαίος τεχνοκριτικός είχε ενθαρρύνει να ζωγραφίσει για πρώτη φορά σε καμβάδες.
Μια επίσκεψη για μια ακόμα φορά στο κατά τα άλλα «διαμάντι» του ελληνικού λαϊκού πολιτισμού έδειξε ξανά πώς αντιμετωπίζονται στην Ελλάδα τα διαμάντια. Τα 86 έργα τέχνης του Θεόφιλου που φιλοξενούνται στο μουσείο, ουδέποτε συντηρήθηκαν και γι' αυτό έχουν αρχίσει ν' αποσυντίθενται. Πολλά απ' αυτά είναι γεμάτα τρύπες, έχουν αλλοιωμένα χρώματα, «μαδημένα» σε μεγάλα τμήματά τους, λόγω της υγρασίας ή του ηλιακού φωτός, του μόνου που διαθέτει το μουσείο, μια και από τα ελάχιστα φώτα οροφής πολλά δεν λειτουργούν.
Το θέμα δημοσιοποιήθηκε με αφορμή την επίσκεψη του γενικού γραμματέα Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής Δημήτρη Χαλκιώτη με τον προτεινόμενο πρόεδρο του υπό σύσταση Οργανισμού Παιδείας και Πολιτισμού του Δήμου Λέσβου Κώστα Αστυρακάκη και τη συντηρήτρια του υπουργείου Πολιτισμού Δέσποινα Μαρσινοπούλου. Η τελευταία έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου για το μουσείο και τη συλλογή λέγοντας πως, στο βαθμό που η ίδια μπορεί να εκτιμήσει, υπάρχουν αρκετές φθορές και θα είναι δύσκολο «να κλείσει κανείς τα μάτια και να εφησυχάσει ή να πει "ας το αφήσουμε λίγο ακόμα"».
Καταρρέει και το κτίριο
Πρώτη επαφή με το μουσείο, ο δρόμος προς τον άλλοτε «Θεοφράστειο» ελαιώνα που στριμώχτηκε πια ανάμεσα σε μεζονέτες. Ο Τεριάντ έφτιαξε και το δρόμο που είναι σήμερα γεμάτος λακκούβες. Παντού αγριόχορτα. Οσο για το κτίριο του μουσείου; Σπασμένα κεραμίδια, επισκευασμένα πρόχειρα, κουφώματα σάπια, θέρμανση που δεν λειτουργεί και υγρασία παντού, μια και τα νερά τρέχουν πάνω στους τοίχους και στα έργα! Η μία και μόνη υπάλληλος, απλήρωτη από τον περασμένο Ιούνιο, με τη σύμβασή της ήδη ληγμένη από την Πρωτοχρονιά, αναρωτιέται «τίνος είναι το μουσείο;».
Υπεύθυνες για την κατάσταση που επικρατεί στο μουσείο; Οι δημοτικές αρχές της Μυτιλήνης έως τις πρόσφατες δημοτικές εκλογές και την κατάργηση του δήμου στις 31 του περασμένου Δεκεμβρίου, που θεώρησαν ένδειξη πολιτισμού τις καλοκαιρινές συναυλίες επώνυμων τραγουδιστών και δεν έβαλαν ούτε μια πινακίδα που να δείχνει από πού πάει κανείς για το Μουσείο. Γιατί πραγματικά το βιβλίο επισκεπτών είναι γεμάτο από παράπονα διαμαρτυρόμενων πολιτών που έφαγαν τον κόσμο να βρουν το μουσείο.
Μια κουβέντα και για τα αναμνηστικά από την επίσκεψη στο Μουσείο Θεοφίλου: «Πλαστικοποιημένες» εικόνες έργων που έχουν μετατραπεί σε ... «made in Taiwan», αναμνηστικά πιάτα και γλυκά του κουταλιού μέσα σε κουτιά με εξώφυλλο έργο του Θεόφιλου.
Για όλα αυτά ο δήμαρχος Λέσβου Δημήτρης Βουνάτσος δεσμεύτηκε χθες πως η νέα δημοτική αρχή θα ασχοληθεί με το κύριας προτεραιότητας αυτό θέμα. Κάλεσε δε το υπουργείο Πολιτισμού, αν μη τι άλλο, να συνδράμει σοβαρά οικονομικά. *
www.enet.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου