Τρίτη 9 Σεπτεμβρίου 2014

ΠΑΡΕΝΘΕΣΕΙΣ. «Επιτέλους, δεν είμαι μόνος...» Γραφει ο Φωτης Μανιος..

«Είμαι ο Γ... και είμαι ναρκομανής σε ανάρρωση». Με αυτή την παραδοχή ξεκινά το ταξίδι προς την ελευθερία εκείνων που αποφασίζουν να ενταχθούν στους Ναρκομανείς Ανώνυμους για να διακόψουν την καταστροφική και πολλές φορές μοιραία σχέση τους με τα ναρκωτικά. Στο συνέδριο συμμετείχαν πάνω από 2.000 άτομα από πολλές χώρες, όπως Νότια Αφρική, Ρωσία, Ισραήλ, Χονγκ Κονγκ κ.ά. Στο συνέδριο συμμετείχαν πάνω από 2.000 άτομα από πολλές χώρες, όπως Νότια Αφρική, Ρωσία, Ισραήλ, Χονγκ Κονγκ κ.ά.
Από τις πλέον δραστήριες ομάδες στο χώρο της αποτοξίνωσης από τις παράνομες ουσίες, οι Ναρκομανείς Ανώνυμοι είναι ένας παγκόσμιος μη κερδοσκοπικός οργανισμός ανδρών και γυναικών για τους οποίους τα ναρκωτικά είχαν γίνει κύριο πρόβλημα. Αποτελείται από εθελοντικές ομάδες αλληλοβοήθειας και εστιάζει στον εθισμό και στη διαδικασία ανάρρωσης από αυτόν. Μια ευκαιρία συνάντησης για τα μέλη των Ναρκομανών Ανωνύμων ήταν το Πανευρωπαϊκό Συνέδριο που φέτος διοργανώθηκε στην Ελλάδα και διεξήχθη από την Παρασκευή 5/9 και μέχρι την Κυριακή 7/9 στο ξενοδοχείο Divani Apollon Palace στο Καβούρι. 2.000 επισκέπτες Στο συνέδριο συμμετείχαν πάνω από 2.000 άτομα από πολλές χώρες του κόσμου, όπως τη Νότια Αφρική, τη Ρωσία, το Ισραήλ και το Χονγκ Κονγκ. Η ατμόσφαιρα ήταν ιδιαίτερα συγκινητική και καθένας μπόρεσε να μοιραστεί την εμπειρία του και να μεταφέρει το μήνυμά του.
 Γεμάτο νόημα είναι ο τίτλος του φετινού Πανευρωπαϊκού Συνεδρίου των Ναρκομανών Ανωνύμων («Ζώντας καθαροί»). Και είναι εμπνευσμένος από τον τίτλο του τελευταίου βιβλίου του προγράμματος, λέει στην «Ε» ο Νίκος, ένας από τους διοργανωτές του συνεδρίου, τονίζοντας ότι πρωταρχικός στόχος της συνάντησης είναι «μέσα από μια γιορτή ανάρρωσης να μεταφέρουμε το μήνυμα στον ναρκομανή που ακόμα υποφέρει. Επίσης είναι μια ευκαιρία να συναντήσουμε μέλη από όλον τον κόσμο και να μοιραστούμε τον νέο τρόπο ζωής, να πάρουμε δύναμη και ελπίδα και να φύγουμε με συναισθήματα πίστης και αισιοδοξία.
Στο συνέδριο συμμετείχαν πάνω από 2.000 άτομα από πολλές χώρες, όπως Νότια Αφρική, Ρωσία, Ισραήλ, Χονγκ Κονγκ κ.ά. Τα πρώτα χρόνια οι ομάδες των Ν.Α. αναπτύσσονταν με σχετικά αργό ρυθμό σε άλλες μεγαλουπόλεις της Β. Αμερικής και από το 1970 και στην Αυστραλία. Από το 1982 που εκδόθηκε το «Βασικό Κείμενο» των Ναρκομανών Ανωνύμων, ένα βιβλίο σχετικά με την ανάρρωση από τον εθισμό, η ανάπτυξη του οργανισμού ήταν ραγδαία και νέες ομάδες δημιουργήθηκαν σε Ευρώπη, Ασία και Ν. Αμερική. Επειδή δεν κρατιούνται αρχεία συμμετοχής, ο μόνος σίγουρος δείκτης της αποτελεσματικότητας των Ν.Α. είναι η ταχύτατη ανάπτυξη του αριθμού των ομάδων. Σήμερα πραγματοποιούνται 62.000 συγκεντρώσεις την εβδομάδα σε 135 χώρες. Στην Ελλάδα η πρώτη συγκέντρωση των Ν.Α. έγινε τον Ιούλιο του 1987 στην Αθήνα από μια μικρή ομάδα μελών, που συναντιούνταν 2 φορές την εβδομάδα. Αν και αρχικά μικρός ο οργανισμός, έδινε επιτέλους την ευκαιρία σε ναρκομανείς να βρουν ανάρρωση από τον εθισμό μέσα από το πρόγραμμα των Ν.Α. Τα αμέσως επόμενα χρόνια οι συγκεντρώσεις αυξήθηκαν σε 7 την εβδομάδα και ξεκίνησε μια νέα ομάδα στη Θεσσαλονίκη.
 Από τότε ο ρυθμός ανάπτυξης μεγαλώνει και σήμερα πραγματοποιούνται 150 συγκεντρώσεις την εβδομάδα σε 27 ελληνικές πόλεις. Οι Ναρκομανείς Ανώνυμοι αποτελούνται από εθελοντικές ομάδες αλληλοβοήθειας που συναντιούνται τακτικά προκειμένου να διατηρήσουν την αποχή τους από τα ναρκωτικά και να βρουν έναν καινούργιο τρόπο ζωής. Τα 12 βήματα Το πρόγραμμα είναι ένα σύνολο πνευματικών αρχών γραμμένων τόσο απλά, ώστε να μπορούν οι πάντες να τις εφαρμόσουν στην καθημερινή τους ζωή. Οι αρχές αυτές είναι ο πυρήνας των Ναρκομανών Ανωνύμων και εκφράζονται μέσα από τα 12 Βήματα και τις 12 Παραδόσεις. Τα 12 Βήματα είναι ένα από τα εργαλεία για την προσωπική ανάρρωση και ανάπτυξη του κάθε μέλους. Οι 12 Παραδόσεις είναι οι αρχές που διασφαλίζουν την ενότητα μεταξύ των μελών και των ομάδων. Βασικότερη αρχή των Ν.Α. είναι η Ανωνυμία και βασικό τους μήνυμα είναι ότι «Ενας ναρκομανής, οποιοσδήποτε ναρκομανής, μπορεί να σταματήσει τη χρήση, να χάσει την επιθυμία για χρήση και να βρει έναν καινούργιο τρόπο ζωής ελεύθερο από τα ναρκωτικά». Γι' αυτό η μόνη προϋπόθεση για να είναι κάποιος μέλος των Ν.Α. είναι η επιθυμία να σταματήσει να κάνει χρήση.
Οποιοσδήποτε μπορεί να ακολουθήσει αυτό το πρόγραμμα άσχετα από ηλικία, φυλή, σεξουαλική ταυτότητα, κοινωνική τάξη, θρησκεία ή έλλειψη θρησκείας. Σημαντικό είναι, επίσης, ότι κάθε ομάδα των Ν.Α. είναι αυτόνομη και αυτοσυντήρητη και αρνείται εξωτερικές συνεισφορές. Ακολουθώντας τον τρόπο με τον οποίο τα νέα μέλη των Ν.Α. παρουσιάζονται στις ομάδες αυτοβοήθειας, η Β... μιλά στην «Ε» για την εμπειρία της και για το Πανευρωπαϊκό Συνέδριο των Ν.Α. που πραγματοποιείται στο Καβούρι. «Το όνομά μου είναι Β... και είμαι ναρκομανής σε ανάρρωση. Σταμάτησα να κάνω χρήση ουσιών στα 30 μου και από τότε έχω μείνει 7 χρόνια καθαρή. Στις προσπάθειές μου να σταματήσω να κάνω χρήση πάντα προσπαθούσα να τα βγάλω πέρα μόνη μου με τον εθισμό μου και πάντα έπεφτα ακόμη πιο βαθιά στο αδιέξοδο. Εως ότου ανακάλυψα ότι δεν ήμουν μόνη μου. Υπήρχαν και άλλοι άνθρωποι που αντιμετώπιζαν τις δυσκολίες του εθισμού, που σκεφτόντουσαν παρόμοια πράγματα με μένα και είχαν τις ίδιες αυτοκαταστροφικές συνήθειες. Πήρα κουράγιο από την προσπάθειά τους, δύναμη από τις επιτυχίες τους και συμπαράσταση για τις δικές μου αποτυχίες. "Συνέχισε να έρχεσαι" μου είπαν και εγώ απλά συνέχισα. Και τα κατάφερα, όχι μόνο να κόψω τα ναρκωτικά αλλά να μάθω να ζω, να διασκεδάζω, να κάνω πράγματα για τους άλλους, να δημιουργώ και όχι να καταστρέφω και να νιώσω ότι είναι εντάξει να είμαι ο εαυτός μου. Επιτέλους βρήκα ένα μέρος να ανήκω και αυτό είναι οι Ναρκομανείς Ανώνυμοι. Στο πρώτο συνέδριο των Ν.Α. που πήγα ήμουν περίπου 1 χρόνο σε πλήρη αποχή από όλες τις ουσίες και ήταν ένα τοπικό συνέδριο στη Χαλκιδική.
 Στην αρχή πανικοβλήθηκα και μου ήρθε επιθυμία να πιω κάτι, οτιδήποτε για να ηρεμήσω. Πολύς κόσμος που γέλαγε, διηγούνταν μεταξύ τους εμπειρίες και έδειχναν να διασκεδάζουν αμέριμνοι χωρίς καν να χρειάζεται να "φτιαχτούν με ουσίες". Πρώτη μου αντίδραση ήταν να κρυφτώ σε μια γωνιά, μέχρις ότου με πλησίασαν παλιότερα μέλη και μου είπαν ότι είχαν δοκιμάσει παρόμοια συναισθήματα ντροπής, φόβου και επιθυμίας όταν πρωτοήρθαν σε παρόμοια διοργάνωση. Μου είπαν παλιότερες ιστορίες, γελάσαμε και με "έσπρωξαν" έτσι να συμμετάσχω και εγώ στη γιορτή. »Ακουσα μοιράσματα και εμπειρίες από μέλη που ήταν στον πρώτο καιρό της προσπάθειάς τους μέχρι και ανθρώπων που είχαν καταφέρει να μείνουν "καθαροί" πάνω από 10ετία. Κάποιοι είχαν έρθει με τις οικογένειές τους, τα παιδιά τους, τους φίλους τους. Κάποιοι άλλοι είχαν έρθει από την άλλη άκρη της Ελλάδας ή και από το εξωτερικό.
 Φοβερή εμπειρία »Χόρεψα, γέλασα, συγκινήθηκα, έκανα νέους φίλους και όλα αυτά χωρίς να πιω. Καθαρή, όπως λέμε εμείς. Στο τέλος πιαστήκαμε χέρι χέρι και γιορτάσαμε την προσπάθειά μας από μία μέρα μέχρι και τα 25 χρόνια που μέτραγε ο παλαιότερος από εμάς. Το συναίσθημα δύναμης που πήρα από όλο αυτό είναι απερίγραπτο και με συντρόφευε σε μια δύσκολη μετέπειτα χρονιά για μένα. Από τότε έχω παρακολουθήσει αρκετά τοπικά και πανελλαδικά συνέδρια Ν.Α. και έχω βοηθήσει εθελοντικά στη διοργάνωση των περισσοτέρων από αυτά. »Αλλη φοβερή εμπειρία και αυτή να συνεργάζεσαι με ανθρώπους τόσο διαφορετικούς από εσένα και να βγαίνει κάτι τόσο ωραίο. Ονειρό μου ήταν να παρακολουθήσω ένα μεγάλο συνέδριο Ν.Α. στο εξωτερικό, παγκόσμιο ή ευρωπαϊκό, που όμως δεν μπορούσα να το υλοποιήσω για οικονομικούς λόγους. Φανταστείτε τη χαρά μου όταν έμαθα πως φέτος η Ευρώπη διάλεξε εμάς για να οργανώσουμε το ετήσιο Πανευρωπαϊκό συνέδριο-συνδιάσκεψη των Ναρκομανών Ανωνύμων. Για μένα τα συνέδρια συμβολίζουν το πόσο διαφορετικοί είμαστε οι ναρκομανείς μεταξύ μας, μας ενώνει όμως η αρρώστια του εθισμού και μαζί μπορούμε να καταφέρουμε τα πάντα».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου