Τετάρτη 11 Μαΐου 2011

ΤΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΑΝΑΦΥΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΟΥ ΣΕΒ. ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΠΕΙΡΑΙΩΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΕΒ. κ. ΑΡΤΕΜΙΟ

Η επιστολή του Σεβ. Μητροπολίτου Πειραιώς κ. Σεραφείμ διευκρινίζει κάποια ερωτήματα, αναφορικά με την απόφαση της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος,την οποία κοινοποίησε στους Σεβασμιότατους Ιεράρχες της Ελλαδικής Εκκλησίας, με την οποία θεωρεί ως καθαιρεμένο τον Σεβ. κ. Αρτέμιο.
ΤΙ ΛΕΓΕΙ Ο ΣΕΒ. ΠΕΙΡΑΙΩΣ ΣΤΗΝ ΕΠΙΣΤΟΛΗ
Με την επιστολή του ο Σεβασμιότατος εξηγεί ότι
1.) Συνεχίζει να θεωρεί αντικανονική την καθαίρεση του κ. Αρτέμιου,
2.) Στη Σύνοδο υπεστήριξε τον Σεβ. κ. Αρτέμιο και καταχωρήθηκε στα πρακτικά η διαφωνία του, αλλά η πλειοψηφία της Συνόδου αποφάσισε αντίθετα, με την άποψή του, και γι’ αυτό το λόγο και ΜΟΝΟΝ η υπογραφή του βρίσκεται στην ανακοίνωση της Ιεράς Συνόδου,
3.) Προτίθεται να επαναφέρει στη Σύνοδο το θέμα του Οικουμενισμού στην Εκκλησία της Σερβίας και ιδιαίτερα τη βάπτιση με επίχυση νερού, που χρησιμοποιούν ευρέως στην Εκκλησία της Σερβίας για αιώνες, και η οποία πρακτική, ακολουθεί το Παπικό πρότυπο και γίνεται κατά κραυγαλέα παράβαση σαφών Αποστολικών και άλλων Κανόνων Οικουμενικού κύρους, αλλά και σε αντίθεση με τη διδασκαλία περί του Αγίου Βαπτίσματος της Ορθοδόξου Εκκλησίας.

ΧΡΕΙΑΖΟΝΤΑΙ ΠΕΡΑΙΤΕΡΩ ΕΠΕΞΗΓΗΣΕΙΣ
Αυτά που ανέφερε ο Σεβασμιότατος Πειραιώς είναι σαφή μεν, τον τιμούν οπωσδήποτε, αλλά δεν μας βοηθούν να σχηματίσουμε ορθή εικόνα για τα γεγονότα.
Και εξηγούμαι. Το ότι δέχεται ως αντικανονική την καθαίρεση του Σεβ. κ. Αρτέμιου δεν σημαίνει αυτόματα ότι είναι διατεθειμένος να παρακούσει τις εντολές της Συνόδου και να δεχθεί σε εκκλησιαστική κοινωνία ή ακόμη και σε συλλείτουργο τον Σεβ. κ. Αρτέμιο.
Πολλές πράξεις πολλών Αυτοκεφάλων Εκκλησιών είναι αντικανονικές αλλά, αφού τις δέχεται η Εκκλησία και τις επικυρώνουν με την εκκλησιαστική τους κοινωνία οι επίσκοποι των Εκκλησιών, αποκτούν κανονική ισχύ.

ΠΛΗΘΟΣ ΑΝΤΙΚΑΝΟΝΙΚΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΩΝ
Μήπως ο θεσμός του βοηθού επισκόπου είναι κανονικός; Μήπως το μεταθετόν είναι κανονικό; Μήπως η αναληψη κοσμικού αξιώματος από κληρικούς είναι κανονική; Μήπως η χειροτονία ανώριμων κληρικών ως διακόνων, πρεσβυτέρων, ή επισκόπων είναι κανονική; Μήπως οι συμπροσευχές με αιρετικούς και αλλόθρησκους είναι κανονικές; Μήπως η πήξις θυσιαστηρίων και Μονών εκτός των ορίων της οικείας Μητροπόλεως από ένα Ιεράρχη είναι κανονική; Μήπως η χωρίς δίκη και απολογία εκθρόνιση και επιβολή επιτιμίου ακοινωνησίας και η κατάτμηση της Μητροπόλεως χωρίς την άδεια του οικείου ιεράρχη είναι κανονικές; Μήπως η χειροτονία ανθρώπων με κωλύματα ιερωσύνης είναι κανονική; Επιλείψη ο χρόνος ημάς διηγουμένους τις αντικανονικότητες που συμβαίνουν συστηματικά στην Εκκλησία.

ΔΕΧΟΝΤΑΙ ΣΕ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΟΝ ΣΕΒ. κ ΑΡΤΕΜΙΟ ΩΣ ΚΑΝΟΝΙΚΟ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ;
Επομένως το ερώτημα που πρέπει να απαντηθεί είναι τούτο, και εκ μέρους του Αγίου Πειραιώς, και εκ μέρους του π. Γεώργιου Μεταλληνού, και εκ μέρους του π. Θεόδωρου Ζήση.
Είστε διατεθειμένοι να κάνετε παρακοή στη Σύνοδο και να δεχτείτε σε εκκλησιαστική κοινωνία τον Σεβ. κ. Αρτέμιο και να ανατρέψετε έτσι στην πράξη την απόφαση της Συνόδου; Αυτό μετρά και αυτό έχει σημασία! Τα υπόλοιπα καλά είναι αλλά δεν παράγουν αποτέλεσμα.

Δεύτερο ερώτημα.
ΓΙΑ ΠΟΙΟ ΛΟΓΟ ΚΑΘΑΙΡΕΘΗΚΕ Ο ΣΕΒ. κ. ΑΡΤΕΜΙΟΣ;
Ο Σεβ. Πειραιώς πιστεύει ότι ο Σεβ. κ. Αρτέμιος καθαιρέθηκε, επειδή είναι αντιοικουμενιστής και επειδή υπέγραψε την “Ομολογία”, όπως αποδέχονται οι πρωτοπρεσβύτεροι Θεόδωρος Ζήσης και Γεώργιος Μεταλληνός ή επειδή ήταν εμπόδιο στα σχέδια των επικυρίαρχων του Κοσσόβου, όπως νομίζει ο γράφων;
Αν μεν δέχεται ότι καθαιρέθηκε επειδή ήταν αντιοικουμενιστής, σημαίνει ότι καθαιρέθηκε για λόγους πίστεως. Οπότε σε αυτή την περίπτωση, σύμφωνα με ποια λογική και ποιο κανονικό δίκαιο ο Σεβασμιότατος Πειραιώς, ο π. Θεόδωρος Ζήσης και ο π. Γεώργιος Μεταλληνός αποδέχονται τις αποφάσεις της Συνόδου;
Ποιος είπε ποτέ ότι “η των πλειόνων ψήφος κρατεί” σε θέματα πίστεως;
Επομένως αν η υποστήριξη που προσφέρουν στον Σεβ κ. Αρτέμιο είναι απλά και μόνον δηλώσεις συμπαράστασης ότι καθαιρέθηκε αντικανονικά δεν τον βοηθούν ποσώς να άρει την αντικανονικώς επιβληθείσα σε αυτόν καθαίρεση.
Και το κυριώτερο! Μένουν οι ίδιοι εκτεθειμένοι ότι αποδέχονται στην πράξη την καθαίρεση επισκόπων που πολεμούν αίρεση. Στην προκειμένη περίπτωση τον Οικουμενισμό.

ΟΙ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΤΗΣ ΕΚΔΟΧΗΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΠΟΥ ΚΑΘΑΙΡΕΘΗΚΕ
Ας προσεχθεί λοιπόν ΠΟΥ ακριβώς αποδίδουμε την καθαίρεση του Σεβασμιότατου επειδή, αν εμφιλοχωρούν θέματα πίστεως - και όχι απλά παραβάσεις κανόνων -, τότε απορρέουν ορισμένες αδήριτες υποχρεώσεις για όσους υιοθετούν αυτή την εκδοχή.

Η ΣΤΑΣΗ ΤΩΝ π. ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΜΕΤΑΛΛΗΝΟΥ ΚΑΙ π. ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΖΗΣΗ
Μου κάνει πάντως εντύπωση ότι ο Σεβ κ. Αρτέμιος τελευταία επισκέφθηκε τη Θεσσαλονίκη. Δεν πληροφορηθήκαμε όμως, αν ο π. Θεόδωρος Ζήσης συλλειτούργησε μαζί του, ούτε ακούσαμε αν ο π. Γεώργιος Μεταλληνός τον προσκάλεσε να λειτουργήσουν στην εκκλησία που διακονεί.
Δεν είχε βεβαίως την άδεια του τοπικού επισκόπου, αλλά η άδεια αυτή γιατί δεν μπορούσε να εξασφαλιστεί; ΜΟΝΟΝ για ένα λόγο! Επειδή οι οικείοι επίσκοποι αναγνωρίζουν την απόφαση της Συνόδου.
Από τη στιγμή που οι π. Θεόδωρος Ζήσης και π. Γεώργιος Μεταλληνός δέχθηκαν την άρνηση του οικείου επισκόπου (ή ίσως να μην τόλμησαν καν να ζητήσουν την άδεια “διά τον φόβον των Ιουδαίων”), και συνεχίζουν το μνημόσυνο των οικείων επισκόπων, βάσει ποιου κανονικού δικαίου και βάσει ποιας λογικής, δεν δέχονται και οι ίδιοι - έστω και αν θεωρούν αντικανονική την καθαίρεση του Σεβ. κ. Αρτέμιου - ως υποστατή;

Ο ΑΓΙΟΣ ΠΕΙΡΑΙΩΣ
Οίκοθεν νοείται ότι οι ευθύνες του Σεβ. Πειραιώς κ. Σεραφείμ είναι αυξημένες λόγω του υπεροχικού επισκοπικού αξιώματος που κατέχει.
Αν ο Σεβ. πιστεύει, όπως ο γράφων, ότι ο κ. Αρτέμιος καθαιρέθηκε για το Κόσσοβο ή έστω - κατά άλλους - για οικονομικές ατασθαλίες, αυτός δεν είναι λόγος για να παρακούσει την απόφαση της Συνόδου. Πρέπει να τη δεχτεί διαμαρτυρόμενος και δυσφορών, όπως τη δέχομαι κι εγώ, να καταθέσει τη διαφωνία του και να επιδιώξει να ξανασυζητηθεί το θέμα στη Σύνοδο. Και ουδέν τούτων πλέον.
Αν όμως δεχθεί, όπως εντελώς λανθασμένα νομίζουν οι π. Θεόδωρος Ζήσης και π. Γεώργιος Μεταλληνός, ότι ο κ. Αρτέμιος καθαιρέθηκε, επειδή έδωσε ορθόδοξη ομολογία, καμιά υπακοή στη Σύνοδο δεν οφείλει. Οφείλει ανοιχτή ρήξη με ότι αυτή η ρήξη συνεπάγεται και ότι ο Αγιος Θεός ήθελε επιτρέψει.
Αλλά είναι αναγκαίο να επανέλθω - συν Θεώ - για να εξηγήσω τους λόγους - πέραν των όσων έγραψα σε πρόσφατο άρθρο- για τους οποίους έχω τη βεβαιότητα ότι ο Οικουμενισμός δεν είναι η αιτία της καθαίρεσης του Σεβ. κ. Αρτέμιου.

Του Παναγιώτη Τελεβάντου

20 σχόλια:

  1. Πολύ σοβαρό το θέμα. Τελικά αναγνωρίζει ο Πειριαώς ή δνε αναγνωρίζει την καθαίρεση του Αρτεμιου;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πραγματικά αυτό χρειάζεται διευκρινιση

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Αλλα να λεμε ειναι αντικανονικη η καθαιρεση και αλλο να λεμε είναι ανυπόστατη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ορισμενοι ομως δεν μπορουν να καταναοησουν τη διαφορα μεταξυ των δυο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ο π. Γεώργιος Μεταλληνός και ο π. Θεόδωρος Ζήσης πρέπει να μας διευκρινίσουν πού στεκονται αναφορικά με το ζήτημα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Εινια απολύτως αναγκαίο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Οι αποφασεςι των συνοδων επιβαλλονται εκτος αν υπαρξει στην πραξη αναιρεση τους

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Αυτο ειναι αυτνοητο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Δυστυχως οχι για ολους

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. ναι αλλα αυτο δημιουργει προβληματα μεγαλα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Αν δημιουργει λεγει

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. ΑΛΗΘΙΝΑ ΟΜΟΛΟΓΗΤΉΣ ΕΠΊΣΚΟΠΟΣ Ο ΣΕΡΑΦΕΙΜ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. παντοτε στις επαλξεις της πιστεως

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Γενναιος προμαχος των διακιων της Εκκλησιας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. πρπεει να ξεκαθαρισει στο κοσσοβο η κατασταση

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Αυτό δεν γίνετια ευκολα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Αυτό που πέπει να γίνει είναι να ξεκαθαρίσουν οι Σέρβοι τα εθνικά από τα εκκλησιαστικά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. To sytx;yxhma toy Arxipeiskopoy prepei na epitaxynei tiw ejelijeis

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. γραφε ελληνικα χριστιανε μου

    ΑπάντησηΔιαγραφή