Μισθολογικές ανισότητες που φτάνουν μέχρι και τα 1.616 ευρώ μεταξύ υπαλλήλων που διαθέτουν τα ίδια χαρακτηριστικά και την ίδια προϋπηρεσία καταγράφει η μελέτη για τις μισθολογικές εξελίξεις στο Δημόσιο που έδωσαν στη δημοσιότητα χτες τα υπουργεία Εσωτερικών και Οικονομικών.
Η μελέτη αξιοποίησε το δείγμα των 245.614 υπαλλήλων που αμείβονται από την Ενιαία Αρχή Πληρωμών (ΕΑΠ) και θα ολοκληρωθεί στα τέλη Μαρτίου, οπότε και θα ενσωματωθεί το σύνολο των υπαλλήλων της κεντρικής διοίκησης στην ΕΑΠ.
Πατρίκιοι και πληβείοι στο Δημόσιο
Τα βασικά συμπεράσματα που προκύπτουν από την ανάλυση των μισθών υπολογίζοντας μόνο τον βασικό μισθό, το κίνητρο απόδοσης και τα επιδόματα που χορηγούνται σε κάθε υπουργείο είναι:
Χαρακτηρίζεται ως «αντικίνητρο παραγωγικότητας», το οποίο αντίκειται στην ευρωπαϊκή νομοθεσία που στη Συνθήκη της Ρώμης αναφέρει την έννοια της «ίσης αμοιβής για εργασία ίσης αξίας».
Τέλος παρουσιάζονται στοιχεία από τα μισθολόγια του Ηνωμένου Βασιλείου, της Ιρλανδίας, της Ισπανίας, της Ολλανδίας και της Ευρωπαϊκής Ενωσης.
Τρία σενάρια με το ενιαίο μισθολόγιο
Ψαλίδι 120.000 σε υπαλλήλους και 2,8 δισ. στο κόστος
Μείωση των δημοσίων υπαλλήλων κατά 120.000 και περιορισμό του μισθολογικού κόστους μέχρι και 2,8 δισ. ευρώ εκτιμάται ότι μπορούν να επιτευχθούν με την εφαρμογή του Ενιαίου Μισθολογίου μέχρι το 2013, βάσει του ευνοϊκότερου σεναρίου που περιγράφεται στη μελέτη. Στα 3 σενάρια που αναπτύσσονται για την εξέλιξη της απασχόλησης και της μισθολογικής δαπάνης τα επόμενα δύο χρόνια συνυπολογίζονται:
* Τα μέτρα δημοσιονομικής πολιτικής
* Η μείωση του εποχικού προσωπικού κατά 15% το 2011 και κατά 30% το 2010
* Η εξέλιξη των αποχωρήσεων και η εφαρμογή της αναλογίας μία πρόσληψη για κάθε πέντε αποχωρήσεις
* Οι προβλεπόμενες αυξήσεις στις αποδοχές των δημοσίων υπαλλήλων λόγω της μισθολογικής εξέλιξης του προσωπικού (ωρίμανσης).
Σύμφωνα με το ευνοϊκότερο σενάριο, υπολογίζεται ότι οι αποχωρήσεις κατά την τριετία 2010-2013 μπορεί να φτάσουν τις 125.142. Μόνο το 2010 καταγράφηκαν συνολικά 52.613 αποχωρήσεις από τον «στενό» και ευρύτερο δημόσιο τομέα.
Εφαρμόζοντας την αναλογία 1:5, οι προσλήψεις για το ίδιο χρονικό διάστημα υπολογίζεται ότι θα φτάσουν τις 27.514. Συμπερασματικά, το 2013, ο αριθμός του τακτικού προσωπικού που είναι σήμερα 740.031, θα μειωθεί κατά 128.486 εργαζόμενους, συμπιέζοντας παράλληλα κατά 11% το μισθολογικό κόστος από 19,1 δισ. που είναι σήμερα στα 16,3 δισ. το 2013.
Στα σενάρια δεν προβλέπεται μείωση του προσωπικού με απολύσεις ή ανάληψη επιπλέον μέτρων για τη μείωση του μισθολογικού κόστους.
Υπολογίζεται επίσης, σύμφωνα με την ευνοϊκότερη εκδοχή, ότι το ποσοστό των απασχολούμενων στο δημόσιο σε σχέση με το σύνολο του εργατικού δυναμικού στη χώρα θα μειωθεί από 14,1 που είναι σήμερα στο 11,7% το 2013. Κύκλοι του υπουργείου Εσωτερικών αναφέρουν ότι τα σενάρια που καταγράφονται δεν δεσμεύουν την κυβέρνηση, αλλά αποτελούν μία βάση διαλόγου με την ΑΔΕΔΥ.
Η Ελλάδα, σύμφωνα με στοιχεία του 2007, παρουσιάζεται να δαπανά για μισθούς του δημοσίου περίπου το 11% του Ακαθάριστου Εθνικού Προϊόντος, πολύ κοντά στον μέσο όρο 28 χωρών του ΟΟΣΑ (10,4%).
Στελέχη της ΑΔΕΔΥ αναφέρουν ότι τα στοιχεία της μελέτης δικαιώνουν τις θέσεις της ομοσπονδίας των δημοσίων υπαλλήλων που επανειλημμένως έχει επισημάνει ότι «η Ελλάδα δεν διαθέτει υψηλό αριθμό δημοσίων υπαλλήλων ούτε αυξημένο μισθολογικό κόστος σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες της ΕΕ και του ΟΟΣΑ».
Η μελέτη αξιοποίησε το δείγμα των 245.614 υπαλλήλων που αμείβονται από την Ενιαία Αρχή Πληρωμών (ΕΑΠ) και θα ολοκληρωθεί στα τέλη Μαρτίου, οπότε και θα ενσωματωθεί το σύνολο των υπαλλήλων της κεντρικής διοίκησης στην ΕΑΠ.
Πατρίκιοι και πληβείοι στο Δημόσιο
Τα βασικά συμπεράσματα που προκύπτουν από την ανάλυση των μισθών υπολογίζοντας μόνο τον βασικό μισθό, το κίνητρο απόδοσης και τα επιδόματα που χορηγούνται σε κάθε υπουργείο είναι:
* Στην καλύτερη οικονομική κατάσταση βρίσκονται οι υπάλληλοι των υπουργείων Οικονομικών, Εσωτερικών και Δικαιοσύνης. Οι αποδοχές των υπαλλήλων στο υπουργείο Οικονομικών είναι κατά 38-41% μεγαλύτερες για τους πρωτοδιόριστους από τον μέσο όρο των αποδοχών που λαμβάνουν οι συνάδελφοί τους στα άλλα υπουργεία. Η ψαλίδα ανοίγει περισσότερο για τους υπαλλήλους που έχουν 33 χρόνια προϋπηρεσίας και φτάνει στο 64%. Οι αμοιβές στα υπουργεία Εσωτερικών και Δικαιοσύνης υπερβαίνουν από 7 έως 14% τις μέσες αποδοχές που λαμβάνουν υπάλληλοι άλλων υπουργείων.
* Στα «υπόγεια» των μισθολογικών απολαβών βρίσκονται το πολιτικό προσωπικό του υπουργείου Εθνικής Αμυνας (-20% από τον μέσο όρο των υπουργείων) και οι εργαζόμενοι στα υπουργεία Θαλασσίων Υποθέσεων και Παιδείας (-12 έως 19%).
* Με βάση τα στοιχεία του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (δείγμα 668.043 υπαλλήλων) όσον αφορά τις πραγματικές αμοιβές διαπιστώθηκε ότι ο βασικός μισθός αποτελεί το 60,17% της μισθολογικής δαπάνης, τα επιδόματα το 28,85%, το χρονοεπίδομα το 5,46% και οι υπερωρίες το 2,68%.
* Οι μεγαλύτερες διαφορές μεταξύ εισαγωγικού και καταληκτικού μισθού που φτάνουν και το 65% καταγράφονται στο Ελεγκτικό Συνέδριο και στα υπουργεία Οικονομικών και Αγροτικής Ανάπτυξης.
* Το 50% των εργαζομένων του δείγματος δεν ξεπερνά το ποσό των 1.639 ευρώ.
* Το 41% του δείγματος που χρησιμοποιήθηκε από την ΕΑΠ αμείβεται από 1.250 μέχρι 1.750 ευρώ. Ενα ποσοστό 13,9% λαμβάνει αμοιβές από 1.750-2.000 ευρώ, το 10,1% παίρνει μισθό 2.000-2.250 ευρώ και το 15,9% λαμβάνει από 2.250 μέχρι 5.856 ευρώ. Τέλος καταγράφεται ένα ποσοστό 0,4% που παίρνει πάνω από 5.856 ευρώ.
* Στα υπουργεία που διαθέτουν υψηλές αμοιβές τα επιδόματα υπερβαίνουν το 50% των αποδοχών.
Στην αξιολόγηση του μισθολογίου αναφέρεται ότι το υφιστάμενο σύστημα επιβραβεύει όσους δεν δουλεύουν, αφού τους εξισώνει μισθολογικά με τους συναδέλφους τους που έχουν άριστη απόδοση αλλά τα ίδια χρόνια προϋπηρεσίας και την ίδια εκπαίδευση.Χαρακτηρίζεται ως «αντικίνητρο παραγωγικότητας», το οποίο αντίκειται στην ευρωπαϊκή νομοθεσία που στη Συνθήκη της Ρώμης αναφέρει την έννοια της «ίσης αμοιβής για εργασία ίσης αξίας».
Τέλος παρουσιάζονται στοιχεία από τα μισθολόγια του Ηνωμένου Βασιλείου, της Ιρλανδίας, της Ισπανίας, της Ολλανδίας και της Ευρωπαϊκής Ενωσης.
Τρία σενάρια με το ενιαίο μισθολόγιο
Ψαλίδι 120.000 σε υπαλλήλους και 2,8 δισ. στο κόστος
Μείωση των δημοσίων υπαλλήλων κατά 120.000 και περιορισμό του μισθολογικού κόστους μέχρι και 2,8 δισ. ευρώ εκτιμάται ότι μπορούν να επιτευχθούν με την εφαρμογή του Ενιαίου Μισθολογίου μέχρι το 2013, βάσει του ευνοϊκότερου σεναρίου που περιγράφεται στη μελέτη. Στα 3 σενάρια που αναπτύσσονται για την εξέλιξη της απασχόλησης και της μισθολογικής δαπάνης τα επόμενα δύο χρόνια συνυπολογίζονται:
* Τα μέτρα δημοσιονομικής πολιτικής
* Η μείωση του εποχικού προσωπικού κατά 15% το 2011 και κατά 30% το 2010
* Η εξέλιξη των αποχωρήσεων και η εφαρμογή της αναλογίας μία πρόσληψη για κάθε πέντε αποχωρήσεις
* Οι προβλεπόμενες αυξήσεις στις αποδοχές των δημοσίων υπαλλήλων λόγω της μισθολογικής εξέλιξης του προσωπικού (ωρίμανσης).
Σύμφωνα με το ευνοϊκότερο σενάριο, υπολογίζεται ότι οι αποχωρήσεις κατά την τριετία 2010-2013 μπορεί να φτάσουν τις 125.142. Μόνο το 2010 καταγράφηκαν συνολικά 52.613 αποχωρήσεις από τον «στενό» και ευρύτερο δημόσιο τομέα.
Εφαρμόζοντας την αναλογία 1:5, οι προσλήψεις για το ίδιο χρονικό διάστημα υπολογίζεται ότι θα φτάσουν τις 27.514. Συμπερασματικά, το 2013, ο αριθμός του τακτικού προσωπικού που είναι σήμερα 740.031, θα μειωθεί κατά 128.486 εργαζόμενους, συμπιέζοντας παράλληλα κατά 11% το μισθολογικό κόστος από 19,1 δισ. που είναι σήμερα στα 16,3 δισ. το 2013.
Στα σενάρια δεν προβλέπεται μείωση του προσωπικού με απολύσεις ή ανάληψη επιπλέον μέτρων για τη μείωση του μισθολογικού κόστους.
Υπολογίζεται επίσης, σύμφωνα με την ευνοϊκότερη εκδοχή, ότι το ποσοστό των απασχολούμενων στο δημόσιο σε σχέση με το σύνολο του εργατικού δυναμικού στη χώρα θα μειωθεί από 14,1 που είναι σήμερα στο 11,7% το 2013. Κύκλοι του υπουργείου Εσωτερικών αναφέρουν ότι τα σενάρια που καταγράφονται δεν δεσμεύουν την κυβέρνηση, αλλά αποτελούν μία βάση διαλόγου με την ΑΔΕΔΥ.
Η Ελλάδα, σύμφωνα με στοιχεία του 2007, παρουσιάζεται να δαπανά για μισθούς του δημοσίου περίπου το 11% του Ακαθάριστου Εθνικού Προϊόντος, πολύ κοντά στον μέσο όρο 28 χωρών του ΟΟΣΑ (10,4%).
Στελέχη της ΑΔΕΔΥ αναφέρουν ότι τα στοιχεία της μελέτης δικαιώνουν τις θέσεις της ομοσπονδίας των δημοσίων υπαλλήλων που επανειλημμένως έχει επισημάνει ότι «η Ελλάδα δεν διαθέτει υψηλό αριθμό δημοσίων υπαλλήλων ούτε αυξημένο μισθολογικό κόστος σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες της ΕΕ και του ΟΟΣΑ».
Μέση Συνολική Αμοιβή ανά Φορέα | |||
Φορέας | Σύνολο Μισθολογικής Δαπάνης | Αριθμός Εργαζομένων | Μέση Αμοιβή |
Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής διακυβέρνησης | 109.899.195 | 71.040 | 1.547 |
Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης - | 2.107.873 | 924 | 2.281 |
Γενική Γραμματεία Επικοινωνίας Οικονομικών | 64.867.167 | 22.313 | 2.907 |
Εξωτερικών | 1.085.292 | 456 | 2.380 |
Εθνικής Αμυνας | 170.373.841 | 101.502 | 1.679 |
Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας Και Περιφ. Ανάπτυξης | 2.767.104 | 1.203 | 2.300 |
Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας & Ναυτιλίας | 4.217.303 | 1.411 | 2.989 |
Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων & Αλιείας | 17.714.439 | 8.644 | 2.049 |
Περιβάλλοντος, Ενέργειας & Κλιματικής Αλλαγής | 3.890.361 | 2.014 | 1.932 |
Παιδείας, Δια βίου μάθησης και Θρησκευμάτων | 407.947.759 | 223.640 | 1.824 |
Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων | 17.568.626 | 7.014 | 2.505 |
Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης | 227.133.570 | 109.373 | 2.077 |
Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων | 5.903.846 | 3.789 | 1.558 |
Δικαιοσύνης, Διαφάνειας & | 43.128.132 | 17.443 | 2.473 |
Ανθρώπινων Δικαιωμάτων Προστασίας του Πολίτη | 126.721.426 | 71.728 | 1.767 |
ΕΥΠ | 2.410.780 | 1.306 | 1.846 |
Πολιτισμού και Τουρισμού | 20.553.334 | 13.528 | 1.519 |
Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης | 131.067 | 51 | 2.570 |
ΑΣΕΠ | 861.695 | 296 | 2.911 |
Αττικής | 1.559.814 | 983 | 1.587 |
Βόρειου Αιγαίου | 400.735 | 219 | 1.830 |
Ανατολικής Μακεδονίας- Θράκης | 1.845.974 | 1.055 | 1.750 |
Πελοποννήσου | 989.962 | 568 | 1.743 |
Δυτικής Ελλάδος | 1.523.719 | 877 | 1.737 |
Θεσσαλίας | 1.628.732 | 939 | 1.735 |
Δυτικής Μακεδονίας | 754.951 | 436 | 1.732 |
Ηπείρου | 933.605 | 555 | 1.682 |
Στέρεας Ελλάδας | 1.336.314 | 797 | 1.677 |
Κεντρικής Μακεδονίας | 2.592.445 | 1.550 | 1.673 |
Νοτίου Αιγαίου | 419.320 | 252 | 1.664 |
Κρήτης | 1.025.057 | 644 | 1.592 |
Πηγή: Γενικό Λογιστήριο του Κράτους - Μισθοδοσία Οκτωβρίου 2010 |
Σύγκριση προβλεπόμενων αμοιβών μεταξύ υπουργείων | ||||||||||||
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ | ΠΕ | ΤΕ | ΔΕ | ΥΕ | ||||||||
Νεοδιόριστος | 17 έτη Υπηρεσίας | 33 έτη Υπηρεσίας | Νεοδιόριστος | 17 έτη Υπηρεσίας | 33 έτη Υπηρεσίας | Νεοδιόριστος | 17 έτη Υπηρεσίας | 33 έτη Υπηρεσίας | Νεοδιόριστος | 17 έτη Υπηρεσίας | 33 έτη Υπηρεσίας | |
Μέσος όρος | 1.508 | 1.905 | 2.255 | 1.444 | 1.812 | 2.161 | 1.281 | 1.622 | 1.940 | 1.134 | 1.425 | 1.693 |
Εσωτερικών Αποκ. και Ηλεκτρ. Διακυβέρνησης | 1.628 | 2.013 | 2.358 | 1.572 | 1.941 | 2.271 | 1.415 | 1.746 | 2.054 | 1.265 | 1.551 | 1.819 |
Γ.Γ. Ενημέρωσης- Επικοινωνίας | 1.510 | 1.870 | 2.192 | 1.454 | 1.798 | 2.105 | 1.320 | 1.627 | 1.912 | 1.194 | 1.456 | 1.701 |
Οικονομικων | 2.076 | 2.861 | 3.524 | 1.980 | 2.738 | 3.413 | 1.805 | 2.528 | 3.187 | 1.577 | 2.222 | 2.779 |
Εξωτερικων | 1.550 | 2.008 | 2.394 | 1.494 | 1.936 | 2.307 | 1.198 | 1.571 | 1.952 | 966 | 1.244 | 1.515 |
Εθνικής Αμυνας | 1.226 | 1.587 | 1.908 | 1.170 | 1.515 | 1.821 | 1.036 | 1.344 | 1.628 | 910 | 1.173 | 1.417 |
Θαλασσιων Υποθ. Νήσων & Αλιείας | 1.285 | 1.645 | 1.967 | 1.213 | 1.558 | 1.864 | 1.064 | 1.371 | 1.656 | 922 | 1.185 | 1.429 |
Γ.Γ. Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής | 1.567 | 1.927 | 2.249 | 1.511 | 1.855 | 2.162 | 1.377 | 1.684 | 1.969 | 1.251 | 1.513 | 1.758 |
Περιβαλλοντος, Ενέργειας & Κλιματικής Αλλαγής | 1.581 | 1.942 | 2.262 | 1.508 | 1.852 | 2.158 | 1.328 | 1.636 | 1.920 | 1.155 | 1.418 | 1.662 |
Παιδείας δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων | 1.311 | 1.672 | 1.993 | 1.255 | 1.600 | 1.906 | 1.121 | 1.429 | 1.713 | 995 | 1.258 | 1.502 |
Υποδομών, Μεταφ. & Δικτύων | 1.529 | 1.890 | 2.211 | 1.473 | 1.818 | 2.124 | 1.222 | 1.529 | 1.814 | 1.096 | 1.358 | 1.603 |
Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης | 1.388 | 1.749 | 2.070 | 1.332 | 1.677 | 1.983 | 1.198 | 1.506 | 1.790 | 1.072 | 1.335 | 1.579 |
Υγείας και Κοιν. Αλληλεγγύης | 1.469 | 1.829 | 2.151 | 1.413 | 1.757 | 2.064 | 1.279 | 1.587 | 1.871 | 1.153 | 1.415 | 1.660 |
Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων | 1.529 | 1.890 | 2.211 | 1.434 | 1.588 | 2.085 | 1.274 | 1.581 | 1.866 | 1.136 | 1.398 | 1.643 |
Δικαιοσύνης, Διαφάνειας & Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων | 1.621 | 1.981 | 2.303 | 1.560 | 1.904 | 2.211 | 1.421 | 1.729 | 2.013 | 1.290 | 1.553 | 1.797 |
Πολιτισμού και Τουρισμού | 1.347 | 1.708 | 2.029 | 1.291 | 1.636 | 1.942 | 1.157 | 1.465 | 1.749 | 1.031 | 1.294 | 1.538 |
Πηγή: Γενικό Λογιστήριο του Κράτους |
www.ethnos.gr
Η ΕΛΛΑΔΑ ΔΕΝ ΔΕΝ ΠΩΛΕΙΤΑΙ- ΔΕΝ ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΟΥΜΕ ΧΡΕΟΣ-
ΑπάντησηΔιαγραφήΔΕΝ ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΟΥΜΕ ΤΟ Δ.Ν.Τ-ΝΑ ΠΛΗΡΩΣΟΥΝ ΟΙ ΚΛΕΦΤΕΣ-
ΟΙ ΕΝΟΧΟΙ ΣΤΗ ΦΥΛΑΚΗ.
ΦΑΝΗ