«Επί ξηρού ακμής» βρίσκεται πλέον το έργο του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη, καθώς στην κοινή συνεδρίαση μετόχων και εποπτικού συμβούλιου της εταιρείας, που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη στη Ρώμη, συμφωνήθηκε έναρξη των περικοπών στα λειτουργικά της έξοδα.
Παράλληλα, συμφωνήθηκε να δοθεί στη βουλγαρική εταιρεία περιθώριο ενός μήνα, προκειμένου να καταβάλει τις υποχρεώσεις της, ύψους 7,3 εκατομμυρίων ευρώ.
Η ρωσική πλευρά, της οποίας ηγείται ως συντονίστρια του έργου η Τρανσνέφτ (οι άλλες εταιρείες είναι η Ροσνέφτ και η Γκαζπρομνέφτ), παραμένει σταθερή στην πρότασή της να «παγώσει» η λειτουργία της εταιρείας, από τη στιγμή που η βουλγαρική μέτοχος του 24,5%, συνεχίσει να μην ανταποκρίνεται στις οικονομικές της υποχρεώσεις, ή απορριφθεί η νέα βελτιωμένη περιβαλλοντική μελέτη, η οποία αναμένεται να κατατεθεί στο υπουργείο Περιβάλλοντος της Βουλγαρίας τις επόμενες μέρες.
Στην επίσημη ανακοίνωση της Trans-Balkan Pipeline B.V. (επωνυμία της εταιρείας του αγωγού), αναφέρεται μεταξύ άλλων ότι οι μέτοχοι συμφώνησαν στην περαιτέρω χρηματοδότηση της εταιρείας και ότι υπήρξε εισήγηση, σύμφωνα με την οποία οι Βούλγαροι μέτοχοι θα πρέπει να διευθετήσουν το υπάρχον χρέος τους πριν από τις 20 Μαρτίου αυτού του χρόνου και να συνεχίσουν να χρηματοδοτούν το έργο.
Ωστόσο, σε δηλώσεις του προς τα ρωσικά μέσα ενημέρωσης, ο Μιχαήλ Μπάρκοφ, αντιπρόεδρος της ρωσικής Τρανσνέφτ, ανέφερε ότι στη συνεδρίαση του εποπτικού συμβουλίου υιοθετήθηκαν οι ρωσικές προτάσεις που προβλέπουν ελαχιστοποίηση των εξόδων (προσωπικό, ενοίκια κ.λπ.). Σύμφωνα με τον ίδιο, «εφόσον η βουλγαρική πλευρά δεν καταβάλει το χρέος της και δεν εγκρίνει τη βελτιωμένη έκθεση περιβαλλοντικών επιπτώσεων, τότε θα αποφασιστεί να περιέλθει η εταιρεία σε καθεστώς ''ύπνωσης'', δηλαδή θα παραμείνει μόνο το κεντρικό γραφείο στο Αμστερνταμ με έναν υπάλληλο».
Αναφορικά με το κλίμα στη συνεδρίαση του οργάνου, ο κ. Μπάρκοφ, είπε ότι «η βουλγαρική πλευρά συμπεριφέρθηκε θετικά και υπάρχει η αίσθηση ότι βελτιώνει τις θέσεις της».
Από τις δηλώσεις του αντιπροέδρου της Τρανσνέφτ, το επιπλέον στοιχείο που προκύπτει είναι ότι καθοριστικό ρόλο για τη συνέχιση ή όχι του εγχειρήματος, δεν διαδραματίζει μόνο η ασυνέπεια της Βουλγαρίας στα οικονομικά, αλλά και η στάση της στην αποδοχή των περιβαλλοντικών του αγωγού.
Οπως είναι γνωστό, σε πρώτη φάση, το βουλγαρικό υπουργείο Περιβάλλοντος απέρριψε τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων που είχε καταθέσει η ΤΒΡ.
Οι ελληνικές οφειλές
Τέλος, σε ό,τι αφορά την ελληνική εμπλοκή στο θέμα, σε ό,τι αφορά μεν στο χρέος του 1,25 εκατ. ευρώ προς την εταιρεία, αυτό προέρχεται από επιστροφή ΦΠΑ
Στη συνεδρίαση του εποπτικού συμβουλίου, ο εκπρόσωπος του Ελληνικού Δημοσίου (συμμετέχει με 1%) διαβίβασε την απόφαση της κυβέρνησης να καταβάλλει το ποσό.
Παράλληλα, συμφωνήθηκε να δοθεί στη βουλγαρική εταιρεία περιθώριο ενός μήνα, προκειμένου να καταβάλει τις υποχρεώσεις της, ύψους 7,3 εκατομμυρίων ευρώ.
Η ρωσική πλευρά, της οποίας ηγείται ως συντονίστρια του έργου η Τρανσνέφτ (οι άλλες εταιρείες είναι η Ροσνέφτ και η Γκαζπρομνέφτ), παραμένει σταθερή στην πρότασή της να «παγώσει» η λειτουργία της εταιρείας, από τη στιγμή που η βουλγαρική μέτοχος του 24,5%, συνεχίσει να μην ανταποκρίνεται στις οικονομικές της υποχρεώσεις, ή απορριφθεί η νέα βελτιωμένη περιβαλλοντική μελέτη, η οποία αναμένεται να κατατεθεί στο υπουργείο Περιβάλλοντος της Βουλγαρίας τις επόμενες μέρες.
Στην επίσημη ανακοίνωση της Trans-Balkan Pipeline B.V. (επωνυμία της εταιρείας του αγωγού), αναφέρεται μεταξύ άλλων ότι οι μέτοχοι συμφώνησαν στην περαιτέρω χρηματοδότηση της εταιρείας και ότι υπήρξε εισήγηση, σύμφωνα με την οποία οι Βούλγαροι μέτοχοι θα πρέπει να διευθετήσουν το υπάρχον χρέος τους πριν από τις 20 Μαρτίου αυτού του χρόνου και να συνεχίσουν να χρηματοδοτούν το έργο.
Ωστόσο, σε δηλώσεις του προς τα ρωσικά μέσα ενημέρωσης, ο Μιχαήλ Μπάρκοφ, αντιπρόεδρος της ρωσικής Τρανσνέφτ, ανέφερε ότι στη συνεδρίαση του εποπτικού συμβουλίου υιοθετήθηκαν οι ρωσικές προτάσεις που προβλέπουν ελαχιστοποίηση των εξόδων (προσωπικό, ενοίκια κ.λπ.). Σύμφωνα με τον ίδιο, «εφόσον η βουλγαρική πλευρά δεν καταβάλει το χρέος της και δεν εγκρίνει τη βελτιωμένη έκθεση περιβαλλοντικών επιπτώσεων, τότε θα αποφασιστεί να περιέλθει η εταιρεία σε καθεστώς ''ύπνωσης'', δηλαδή θα παραμείνει μόνο το κεντρικό γραφείο στο Αμστερνταμ με έναν υπάλληλο».
Αναφορικά με το κλίμα στη συνεδρίαση του οργάνου, ο κ. Μπάρκοφ, είπε ότι «η βουλγαρική πλευρά συμπεριφέρθηκε θετικά και υπάρχει η αίσθηση ότι βελτιώνει τις θέσεις της».
Από τις δηλώσεις του αντιπροέδρου της Τρανσνέφτ, το επιπλέον στοιχείο που προκύπτει είναι ότι καθοριστικό ρόλο για τη συνέχιση ή όχι του εγχειρήματος, δεν διαδραματίζει μόνο η ασυνέπεια της Βουλγαρίας στα οικονομικά, αλλά και η στάση της στην αποδοχή των περιβαλλοντικών του αγωγού.
Οπως είναι γνωστό, σε πρώτη φάση, το βουλγαρικό υπουργείο Περιβάλλοντος απέρριψε τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων που είχε καταθέσει η ΤΒΡ.
Οι ελληνικές οφειλές
Τέλος, σε ό,τι αφορά την ελληνική εμπλοκή στο θέμα, σε ό,τι αφορά μεν στο χρέος του 1,25 εκατ. ευρώ προς την εταιρεία, αυτό προέρχεται από επιστροφή ΦΠΑ
Στη συνεδρίαση του εποπτικού συμβουλίου, ο εκπρόσωπος του Ελληνικού Δημοσίου (συμμετέχει με 1%) διαβίβασε την απόφαση της κυβέρνησης να καταβάλλει το ποσό.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΪΤΑΝΤΖΙΔΗΣ - mkait@naftemporiki.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου