Τι είπαν στις τοποθετήσεις τους οι υπουργοί.
Με την ανάγκη ανάπτυξης να καθίσταται κάθε ημέρα και πιο επιτακτική,
το σχέδιο νόμου του Δ. Ρέππα για τους όρους εκτέλεσης των δημοσίων έργων συγκέντρωσε το ενδιαφέρον των υπουργών.
Σε διαφορετικό μήκος κύματος από τις προτάσεις του υπουργού Υποδομών κινήθηκε η Τ. Μπιρμπίλη, που ζήτησε να διατηρηθούν οι χωροταξικές μελέτες του νόμου... Σουφλιά, και ο αναπληρωτής της Ν. Σηφουνάκης, που πρότεινε το σύστημα... Μιτεράν, να αναθέτει δηλαδή η κυβέρνηση τα έργα σε μηχανικούς.
Τον υπουργό Υποδομών στήριξε απόλυτα ο Χ. Καστανίδης, ο οποίος δήλωσε «ψυχική ανακούφιση» για τη νομοθετική παρέμβαση του συναδέλφου του. Απάντησε και στην υπουργό Περιβάλλοντος, λέγοντας πως «το νομοσχέδιο είναι εξαιρετικό και αν υπάρξουν εξαιρέσεις, θα μπλέξουν τα πράγματα».
Την ανάγκη να εξασφαλιστεί η σύμφωνη γνώμη της ΕΕ και να υπηρετήσει το νομοσχέδιο τον στόχο αύξησης της απορροφητικότητας του ΕΣΠΑ, τόνισε από την πλευρά του ο Ευ. Βενιζέλος. Με βάση την εισήγηση του Δ. Ρέππα, σε καθοριστικό παράγοντα του νέου συστήματος παραγωγής δημοσίων έργων και μελετών αναδεικνύεται η Αρχή Ελέγχου Μελετών και Εργων, νέο όργανο που συγκροτείται ως ανεξάρτητο νομικό πρόσωπο με καθήκοντα και αρμοδιότητες ελεγκτικές.
Η Αρχή Ελέγχου εμπλέκεται σε όλες τις φάσεις της σύναψης και εκτέλεσης μιας δημόσιας σύμβασης έργου, μελέτης ή συναφών τεχνικών υπηρεσιών κοινοτικού ενδιαφέροντος. Ελέγχει αν είναι έτοιμο ένα έργο να προχωρήσει σε ανάθεση (αν έχουν ολοκληρωθεί οι απαραίτητες μελέτες και δράσεις), εκδικάζει τις ενστάσεις κατά της αξιολόγησης των τεχνικών προσφορών, αναλαμβάνει να επιλύσει «διαφορές» μεταξύ αναδόχου και κυρίου του έργου, επιτηρεί την εργολαβία όπου παρατηρείται μεγάλη έκπτωση.
Οι έλεγχοι της υλοποίησης ενός έργου ή μίας μελέτης θα γίνονται μέσω τακτικών ή εκτάκτων επιθεωρήσεων, μέσω της επιβολής των προβλεπομένων κυρώσεων, ενώ εκπρόσωπος της Αρχής θα συμμετέχει στις επιτροπές προσωρινής παραλαβής έργου. Η Αρχή θα τηρεί επίσης μητρώα για τον έλεγχο των επιχειρήσεων εκτέλεσης δημοσίων και ιδιωτικών έργων.
Το νέο όργανο προβλέπεται να διοικείται από Διοικητικό Συμβούλιο που θα αποτελούν πρόσωπα κύρους με ακαδημαϊκή, επιστημονική και επαγγελματική ειδίκευση ή εμπειρία σε θέματα δημοσίων συμβάσεων, έργων ή μελετών. Οι οργανικές θέσεις θα καλυφθούν με την πρόσληψη ειδικού επιστημονικού προσωπικού, λοιπού προσωπικού μέσω ΑΣΕΠ, δικηγόρων καθώς και υπαλλήλων του ευρύτερου δημοσίου τομέα μέσω μετατάξεων ή αποσπάσεων.
Χθες, εξάλλου, ανακοινώθηκε από το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων η οριστική ημερομηνία δημοπράτησης του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου Κρήτης. Πρόκειται για την 1η Μαρτίου 2011, κατά την οποία οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να υποβάλουν δεσμευτικές προσφορές. Το νέο αεροδρόμιο θα γίνει με σύμβαση παραχώρησης, δηλαδή με ιδιωτικά κεφάλαια.
Οι αυτοκινητόδρομοι
Από το υπουργείο δημοσιοποιήθηκαν χθες στοιχεία για την πορεία των άλλων μεγάλων έργων. Σχετικά με τους αυτοκινητόδρομους της Αττικής, επισημαίνεται πως επανασχεδιάζονται, καθώς οι προηγούμενες δημοπρατήσεις ακυρώθηκαν εξαιτίας έλλειψης μελετών, υψηλού κόστους και περιβαλλοντικών επιπτώσεων.
Παράλληλα λαμβάνονται μέτρα για επίσπευση και ενεργοποίηση των οδικών αξόνων της περιφέρειας, που επίσης υλοποιούνται με συμβάσεις παραχώρησης. Αναφέρεται σχετικά πως διερευνώνται εναλλακτικές λύσεις για τις χαράξεις που ακυρώθηκαν από το Συμβούλιο Επικρατείας (π.χ. Καϊάφας), επιταχύνονται οι απαλλοτριώσεις, αρχικές και συμπληρωματικές, με πράξεις του Υπουργικού Συμβουλίου και επισπεύδονται οι περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις και οι αρχαιολογικές έρευνες σε συνεργασία με τα υπουργεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού.
ΜΑΝΙΝΑ ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΥ
http://www.ethnos.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου